کبودی ،گودی یا پف زیر چشم


کبودی و گودی زیر چشم یکی از مشکلات بسیار رایج و آزار دهنده در بین مردم می باشد.
جراحان پلاستیک و زیبایی ،متخصصان پوست و مو ،چشم پزشکان مراجعه کنندگان بسیاری به این دلیل دارند.
دلایل بوجود آمدن و بسته به آن نیز راه های درمان این مشکل بسیار متنوع می باشد.
کبودی زیر چشم می تواند به تنهایی و یا همراه گودی زیر چشم وجود داشته باشد.
فرم های کبودی چشم را به عنوان مثال می توان به این گونه دسته بندی نمود: کبودی
ـ به دلیل پیری پوست و افتادگی پلک ها
ـ به دلیل کم شدن بافت چربی در زیر پلک ها و صورت و مشخص شدن استخوان بندی صورت
ـ به دلایل ارثی یا قومی، در بعضی از اقوام کبودی زیر چشم بیشتر به چشم می خورد.
ـ به دلیل بیماری های داخلی و کمبود ویتامین ،ملانین آهن خون
ـ به دلیل کمبود خواب ،مصرف بیش از حد الکل ،غم و غصه بیش از حد و تغذیه نا مناسب
اغلب چندین دلیل همزمان باعث بوجود آمدن این نا فرمی در طرف چشم می گردد.

پف زیر چشم

پف زیر به تورم و بر آمدگی پلک پایین اطلاق می شود.اغلب این پف ناشی از تغیرات بافت چربی می باشد، ولی دلایل دیگری مانند تجمع مایع لنفاوی،  بزرگ شدن ماهیچه حلقوی دور چشم، افتادگی پوست و یا رشد پوست در این منطقه و همچنین گاهأ به دلیل بیماری های پوستی می باشد.
تورم با پف زیر چشم به دو دسته تقسیم می شود:
دسته اول: یا تورم حاد می تواند دلایلی مانند عفونت ، آلرژی و یا وجود یک جسم خارجی داشته باشد و به سرعت توسط متخصص قابل درمان می باشد.
دسته دوم: پف یا تورم مزمن اما بیشتر دلایلی مانند تجمع بیش از اندازه چربی اطراف چشم و افتادگی بافت پیوندی و یا بزرگ شدن ماهیچه حلقوی دور چشم داشته باشند که درمان آنها طولانی تر و سخت تر از همنوع حاد خود می باشد.

درمان از بین بردن کبودی، گودی و پف زیر چشم

پیش از هر چیز می بایست پس از معاینه دقیق در صورت امکان دلایل بیماری شناسایی و آنها را از میان برداشت. برای نمونه اگر  پف زیر چشم بر اثر آلرژی باشد، می بایست مشخص کرد این آلرژی به کدام یک از موارد مصرفی می باشد، آیا به مایع لنز یا خود لنز و یا لوازم  آرایشی و یا به ذرات و گرد و غبار موجود در هوا و پس از آن از مصرف و یا تماس با آنها جلوگیری کرد.  
 همانگونه که اشاره شد ماساژ این ناحیه به سمت غدد لنفاوی مربوط (غده پاروتید و غدد لنفاوی زیر فک) می تواند در کاهش  پف موثر باشد.
یکی از راه های رایج در کشورهای غربی استفاده ازپماد مخصوص هموروئید می باشد که ما به شخصه تجربه ای در این زمینه  نداریم. پمادهای حاوی کرتیزون را به دلیل نازک کردن پوست و بد تر شدن کبودی به مرور زمان نمی بایست استفاده کرد.
از دیگر راه های کار ساز می توان به لیزر درمانی اشاره کرد که بیشتر مختص پلک پایین می باشد و بدین طریق اجتماع رنگدانه ها در ناحیه پلک کاهش داده می شود. روش  دیگر کاهش تیرگی زیر چشم پیلینگ شیمیایی می باشد. یک روش درمانی نو و موثر در این زمینه تزریق اسید هیالورونیک و چربی در ناحیه پلک و زیر ماهیچه حلقوی چشم می باشد.  برای اینکه چربی به صورت ماندگار بماند گاهأ لازم است ۲ تا ۳ تزریق به فاصله تقریبأ ۲ ماه انجام پذیرد.
درمان آخر و نهایی سر انجام عمل جراحی پلک ،بلافروپلاستی می باشد که در صورتی که توسط جراح مجرب و متخصص انجام پذیرد نه تنها خطر چندانی ندارد بلکه می تواند نتایج خوبی نیز در پی داشته باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *